Kultovní V-džíny a příběh švédské značky Gul & Blå

Nejen obyčejná džínová značka: Gul & Blå změnili módní scénu a stali se symbolem švédské mládeže. Zjistěte, jak vznikla legenda V-džíny i proč jsou stále vyhledávané.

Spread the love

Představte si dobu, kdy jedny džíny dokázaly vytvořit kult kolem obyčejné značky. Gul & Blå změnili nejen šatníky mladých v celé Skandinávii – stali se symbolem stylu i svobody. Ponořme se do jejich příběhu, který má i dnes co říct.

Píše se rok 1966 a Lars Johan Knutsson, tehdy čerstvý ekonom, prochází rušnými ulicemi Londýna. Atmosféra módních butiků Carnaby Street ho doslova nabíjí inspirací. Právě tady dostává nápad, který otočí jeho život naruby.

„Necítil jsem se spokojený tam, kde jsem byl. Když jsem v Londýně viděl kluky s delšími vlasy a jiným stylem, řekl jsem si: To je něco nového,“ vzpomíná pro švédský deník Aftonbladet.

Od Londýnských ulic k vlastnímu butiku v srdci Stockholmu

Lars se rozhodne založit obchod v centru Stockholmu, inspirovaný právě britskou módou. První oblečení dováží z legendární Carnaby Street. Otevírá na prestižní adrese Birger Jarlspassagen mezi city a Östermalmem. Datum otevření? 17. října 1966. Značka? Gul & Blå. Už první den stáli zákazníci frontu a zájem neutichal. Gul & Blå prodával nejen oblečení, ale především životní styl.

Obchod Lars otevírá se svou manželkou Martinou, se kterou má dvě děti (jejich dcera Filippa později založí populární značku Filippa K). Po dvou letech se však manželé rozvádějí a Lars se znovu žení – s Mariagrazia „Mariou“ Lopez, talentovanou italskou designérkou. Právě ona se stává tajnou zbraní Gul & Blå.

Rodí se V-džíny – švédská odpověď na džínovou horečku

Ze začátku Gul & Blå prodávali britskou módu, ale Carnaby Street časem ztratila kouzlo a Lars s Marií začali tvořit vlastní kolekci. Maria vzpomíná: „Nebylo to už ono. Britská móda byla rok od roku extravagantnější, tak jsme začali navrhovat vlastní kousky.“

Právě Maria navrhuje první legendární V-džíny a později i oblíbené nízko posazené TT kalhoty.

Každý model nesl jméno inspirované Amerikou, například Marilyn, Elvis, Blondie nebo Fonzie. Byly to džíny natolik úzké, že si je lidé museli oblékat vleže na podlaze kabinky. Někteří je dokonce natahovali ještě mokré, aby perfektně přilnuly.

Kult napříč Švédskem i Evropou

Mladí ze všech koutů Švédska cestovali do Stockholmu jen proto, aby si tyto slavné džíny pořídili. Prodejní rekord? 1 000 kusů za jediný den! Z malé prodejny se během 80. let stalo dvanáct poboček po celé zemi. Obrat sahal téměř ke 100 milionům švédských korun, zdobili i kostýmy švédské hudební špičky jako Tommy Körberg nebo Clabbe af Geijerstam.

Konec jedné éry a nové začátky

Gul & Blå úspěšně projeli 70. i 80. lety, ale v dalších letech přišly starosti. Firma začala expandovat formou franšízingu, což zaměstnalo vedení i zcela novým způsobem. „Prvních deset let bylo úžasných, dalších deset zábavných, ale ty poslední byly vyčerpávající. Byli jsme příliš velcí a museli jsme podnikat úplně jinak,“ popisuje Maria G. Knutsson.

V roce 1995 Lars prodává poslední butik. Později se rozvádí i s Marií a zakládá kurzovní centrum Baravara, inspirované indickým guru Oshem.

I dnes dvojice na Gul & Blå vzpomíná s láskou. „Byla to doba hry a fantazie, i když jsme byli ambiciózní i profíci, pořád jsme si vlastně hráli,“ říká Maria.

Zajímavost na konec

Věděli jste, že dnes jsou originální V-džíny Gul & Blå vyhledávanými vintage kousky třeba i v buticích kolem pražské Náplavky? Kdo by to byl v roce 1966 řekl…

Spread the love