
Je designová kabelka skutečně investicí, nebo spíše jen „drahým rozmarům“? Ve světě, kde se prolíná móda s financemi, hledáme odpovědi na to, proč lidé tolik touží po luxusních kabelkách, zda jejich cena může růst a co na to říkají odborníci.
Od dětství jsem snila o skříni plné drahých kousků a kabelkách s logem luxusních značek. Romantické filmy i seriál Sex ve městě mi nastavily možná až moc vysoká očekávání dospělého života – a tím pádem i lákavých nákupů.
„Jednu kabelku bych si snad dovolit mohla, ne?“
Ale když jsem si domů opravdu objednala první vysněnou designerskou kabelku, reakce okolí byly rozporuplné.
Já sama jsem ji brala jako chytrou koupi, dokonce i jako investici. „Tahleta kabelka časem zhodnotí!“ říkala jsem svému partnerovi, když jsem ji poprvé rozbalila. Ten se jen pobaveně zasmál, že jde jen o další způsob, jak obhájit mé radostné nakupování.
Designové kabelky už mnohokrát prokázaly, že mohou být investicí. Ale lze tak drahou věc opravdu rozumně obhájit?
Vysněný nákup

Proč bych měla za kabelku dát tolik peněz? Nejde jen o možné finanční zhodnocení. Především ji prostě chci – líbí se mi, že ji nemá každý, je precizně vyrobená, dlouho vydrží a jednoho dne ji třeba předám jako rodinné dědictví.
O tom, proč tolik lidí touží po luxusních kabelkách, říká módní redaktorka KK Ida Elise Eide Einarsdóttir:
– Protože módní průmysl umí prodávat sny. I když to může působit paradoxně, zvlášť v nejisté době. Jenže právě taková je móda odjakživa. Pro mnoho žen je to svým způsobem únik od reality – podobně jako u „efektu rtěnky“, kdy si lidé dopřejí malý luxus i v těžkých časech.
Šéfredaktorka Ingeborg Heldal připouští, že touha po drahé kabelce není jen o módě, ale o představě nedosažitelného. I ona podle svých slov bývala fascinovaná ikonami stylu – když se na scéně objevila princezna Diana s kabelkou Dior, chtěla kousek toho snu vlastnit taky.

Po čase si opravdu pořídila Lady Dior, kabelku pojmenovanou právě po princezně Dianě.
– Od té doby se mi na seznam přání dostalo ještě hodně kabelek – i když ne všechny v mé skříni opravdu jsou. Lady Dior ale ano, to bylo splnění snu.
Kabelka jako statusový symbol

Fascinace luxusní kabelkou je často i o představě života bez starostí, kdy si lze bez výčitek dopřát cokoliv.
– Pro mnohé je důležité i to, co držení speciální kabelky vypovídá o jejich postavení, myslí si Heldal.
Připomíná slavnou scénu ze Sexu ve městě, kde Carrie vysvětluje Samanthě, proč touží po kabelce Birkin od Hermès: „To není o stylu – ale o tom, co znamená ji mít. S touhle kabelkou v ruce budu vědět, že jsem to někam dotáhla!“
Je jasné, že luxusní zboží – a obzvlášť kabelka – je v současné době jedním z nejvýraznějších symbolů statusu. S drahou kabelkou na rameni ukazujete světu určité postavení, stejně jako někdo jiný svým autem nebo hodinkami.
Osobně nerada přiznávám, že rozhodně nevlastním drahou kabelku jen proto, abych dokazovala okolí své bohatství. Upřímně, není to ani pravda – kamarádky dobře vědí, že si takové utrácení opravdu nemůžu „jen tak“ dovolit.

Musím počítat každou korunu, aby mi zbylo třeba i něco na první vlastní byt. Ale jak říká Carrie: „Ráda vidím svoje peníze tam, kde na ně můžu sáhnout – na ramínkách v šatníku.“
Kdy si tedy člověk může dovolit kabelku za desítky tisíc?
Dá se drahý nákup vždycky ospravedlnit?
Mnozí možná řeknou, že kdo nemá ještě vlastní byt, nemá právo utrácet za kabelku. Ani já jsem tento názor několikrát neunikla.
Ale nepiju každý víkend v barech, nerozmýšlím tisíce za dovolené, ani neutrácím za golf, lyže nebo cyklistiku.
Kamarádka připustila, že kabelka je šílený výdaj, dokud člověk nebydlí „ve svém“. Ale uznala také, že někdy je lepší koupit něco drahého a trvanlivého – než každý měsíc vyhazovat za „rychlou“ módu. Jiná známá říká: důležité je, proč kabelku vlastně kupujete.
– Když si ji kupujete jen proto, že ji mají ostatní, nejspíš se z ní nebudete moc dlouho radovat. Pokud myslíte na investici, rozhoduje konkrétní značka a model. A když si ji pořídíte jednoduše proto, že vás těší a chcete ji nosit každý den? Proč ne – i tak je to vlastně dobrá investice do radosti.
Kabelky jsou podle odborníků i identifikačním prvkem. S tím ale přichází tlak okolí a diskuse o konzumu, které je podle Einarsdóttir rozhodně potřeba vést.
– Móda bývá často podhodnocována jako povrchní věc. Ale oblečení je více než jen funkce a designové kabelky už několikrát byly lepší investicí než zlato nebo akcie. Není to tedy zas tak špatné rozhodnutí, říká.

Možná je až bláznivé dát za kabelku tolik, za co byste jinak pořídili dovolenou či nový telefon. Ale nákupy jsou vždy o volbách.
Téma není nové; už v pořadu Lindmo v roce 2019 herečka Linn Skåber žertovala: „Radši bych zabila člověka, než koupila kabelku za 15 000 korun. Když někoho s takovou kabelkou potkám a řeknu: ‚To je krásná kabelka‘, lžu. Myslím si: ‚To jsi blázen.’“
Módní osobnosti jako Jenny Skavlan nebo Fetisha Williams také přiznávají, že kabelka za tisíce je pro ně nepochopitelný výdaj.
– Pokud máte dvacet tisíc jen na kabelku, asi už žádné reálné starosti nemáte? glosuje Williams.
Pointa je jasná, ale stejnou kritiku jsem za drahé kolo nebo lyže, které si někdo pořídil, prakticky nikdy neslyšela.
Není důvod se za své nákupy stydět
Když porovnáte ceny golfové výbavy nebo dobrého kola, jste v podobné nebo vyšší cenové relaci než s většinou kabelek.
– Co mě mrzí, je ten dvojí metr. Jako by luxusní kabelky byly něčím, za co se máme stydět, kdežto lyže, kola nebo hudební nástroje nikoho nezarazí, říká Heldal.
– Nelíbí se mi, že jako „rozmazlenost“ jsou označovány převážně ženské věci. Kde je ostuda za investice do jiných koníčků?
Na druhou stranu chápe, že někoho cena šokuje a ne každý si kabelku za dvacet tisíc vůbec představí.

Einarsdóttir dodává: „Měli bychom přijmout, že snít o designové kabelce je úplně v pořádku.“
– Často mají s materiálními věcmi spojené pocity viny hlavně ženy. Platilo by to stejné, kdyby šlo například o muže a jejich hodinky? Nejsem si jistá.
Diskuse samozřejmě není o patnáctiletých dětech s kabelkou Louis Vuitton do školy, ale o dospělých, kteří na podobnou radost třeba i dlouho šetřili.
– Na Lady Dior jsem šetřila roky. A nehodlám se za to omlouvat! směje se Heldal.
– Někdo si plní celoživotní sen, někdo investuje. Designová kabelka není v principu jiná než třeba kvalitní hodinky, doplňuje Einarsdóttir.
Na co si dát pozor, pokud uvažujete o koupi designové kabelky
Aby byla designová kabelka opravdu dobrou investicí, je potřeba zvážit několik zásadních věcí, upozorňuje Einarsdóttir.
– Úspěšná investice znamená znalosti, prozkoumání trhu a realistický pohled. Ne každá značka totiž časem cena roste, některé modely jsou legendární, jiné rychlovky z přehlídek.
Doporučuje vyhnout se těm největším módním výstřelkům – trendy rychle pominou. Ideální je držet se ověřených značek, kvalitního řemesla a dlouhověkosti. Je dobré předem ujasnit své preference: model, použití, materiál, velikost a cenu.
Top kvalita mezi kabelkami? Hermès. Francouzský módní dům patří k nejdražším, ale modely Kelly a Birkin jsou synonymem pro nadčasovost. Získat je? Dlouhé čekací listiny i astronomická cena, právě proto jejich hodnota často roste.

– Některé kabelky – třeba právě Birkin – zdraží okamžitě, jak je odnesete z obchodu díky malé dostupnosti. Podobný trend je u některých modelů od Dior nebo Chanel, vysvětluje Heldal.
Při menším rozpočtu doporučuje Einarsdóttir zvážit i second hand nebo prémiový komisní prodej, kde se dají objevit originály za zlomek ceny, i když orientace na trhu může být složitější.
V roce 2007 koupila Heldal svou Lady Dior za 12 000 Kč, dnes se zachovalý originál prodává až za 40 000 Kč. Ale jak sama uznává: kabelku často nosí, takže na vysoké zhodnocení nespoléhá.
Jak to bude za pár let? Uvidíme. Třeba jsem právě udělala chytrou investici… anebo si prostě užívám kousek svého velkého snu.
