
Bylo jí 27 let, když se Aimee Smale rozhodla opustit stabilní místo v britském modním gigantu Asos. Místo toho všechno vsadila na svou vlastní značku. Dnes Odd Muse vydělává stovky milionů korun a Aimee otevřeně sdílí cestu plnou nejen úspěchů, ale i tvrdých momentů.
Na síti TikTok najdete Aimee často v krátkých videích, která nejsou jen o glamu, ale i o každodenní realitě života mladé podnikatelky. „Každý den jsem dávala úplně všechno, co jsem měla. Nespala jsem,“ popisuje své začátky v rozhovoru pro Business Insider.
Od asistentky v Londýně po majitelku vlastní značky
Kdyby mi někdo před pěti lety řekl, že ve 27 letech budu řídit vlastní značku, asi bych tomu stěží uvěřila — přesně jako Aimee Smale. Po absolvování školy Fashion Business začínala jako asistentka nákupu v Asosu. Pro většinu absolventů by to bylo vysněné místo. Ale Aimee si brzy uvědomila, že v tak obrovské firmě s více než 500 asistenty je kariérní růst maraton plný rivality a byrokracie.
„V Asosu je podle mě víc než pět set nákupčích. Nejsem od přírody typ, co by chtěl soutěžit o postup s tolika holkami najednou,“ svěřila se médiím. Myšlenka vlastního podniku byla v její hlavě už dávno. Definitivně rozhodla, když byla po firemní reorganizaci převelena na nabídku výrobků, o které nestála — a dala výpověď se slovy „teď, nebo nikdy“.
Vlastní úspory, pandemie a překvapující úspěch
Měla naspořeno zhruba 160 000 korun (původně na vlastní bydlení), ale místo hypotéky vložila vše do rozjezdu Odd Muse. Dopad? První milion korun během pouhých tří měsíců — a to na začátku pandemie v roce 2020, kdy bylo podnikání jedna velká nejistota.
„Celé dny jsem navrhovala nové modely, večery trávila balením objednávek. Všechno se rozjelo tak rychle, že jsem tomu skoro nevěřila. Měsíc za měsícem další úspěch,“ vzpomíná dnes. Odd Muse se místo masové produkce vyznačuje nadčasovostí a kvalitními materiály. Najdete u nich společenské kalhoty i pohodlné modely na volný čas. Nejvíc jsou ikonické šaty inspirované stylem „old money“ – a právě jejich elegance oslovila i známé osobnosti, třeba televizní hvězdy jako Amanda Holden nebo Olivia Attwood.

Když ne všechno jde podle plánu
V roce 2024 měla Aimee firma obrat 22,5 milionu liber, což je v přepočtu přes 300 milionů korun. Odd Muse otevřela dokonce i první butik v New Yorku – to je cesta, kterou nezažije ani zlomek začínajících značek z Česka. Ale úspěch má svou odvrácenou stranu. Aimee otevřeně mluví o svých nejtěžších chvílích – třeba když sama přiznala, že v jednu chvíli už potřebovala najmout externího CEO, protože firma vyrostla víc, než si na začátku dovedla představit.
„Sedím na schůzích, řeším čísla, která jsem dřív ani neznala, a najednou čelím problémům, které jsou mnohem větší než já,“ svěřila se sledujícím v jednom z nejpopulárnějších videí. Odezva byla neuvěřitelně vřelá. Čeští podnikatelé dobře znají ten pocit, kdy by člověk nejradši všechno vyklopil na stůl – a odvaha říci si o pomoc může být právě ten zlom, který posune podnikání dál.
Aimee dnes působí hlavně jako kreativní síla své značky, o každodenní operativu se stará tým. Pokud vás zajímá svět módy a zvažujete vlastní podnikání, doporučuji sledovat její cestu – ať už na TikToku nebo Instagramu Odd Muse. Upřímnost, kvalita, odhodlání. Tři věci, které v podnikání platí i v roce 2025, ať už jste v Česku, Londýně nebo New Yorku.
