Možná už jste to někdy zažili – telefon zazvoní, neznámé číslo, zvláštní předvolba. Poslední měsíce v Česku rostou případy tzv. vishingových podvodů, které jsou znepokojivě přesvědčivé. Tyto hovory vás mohou stát nejen peníze, ale i vaše osobní data. Cílem je jediné: vylákat z vás citlivé informace nebo vás svést k nereálnému finančnímu úkonu.

Než hovor přijmete, koukněte se pořádně na předvolbu čísla. Často jde o podvod.
Foto: Shutterstock
Čeští odborníci, včetně Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost nebo Českého telekomunikačního úřadu, varují: podvodníci vsadili na technologii falešné identifikace volajícího (spoofing). Na displeji se vám může zobrazit hovor třeba z „oficiální“ zákaznické linky vaší banky, což výrazně zvyšuje šanci, že jejich triku podlehnete.
Jak podvodníci maskují svoji identitu
Vishing kombinuje slova „voice“ a „phishing“ – tedy podvodný hovor od člověka, který se vydává za někoho důvěryhodného, často například za pracovníka banky, pojišťovny nebo úřadu. Z mých zkušeností mají podvodníci často příjemný hlas, plynně mluví česky a používají odborné výrazy, které u vás vzbudí pocit naléhavosti.
Obvyklé scénáře: „Na vašem účtu byla zaznamenána podezřelá platba, můžeme ověřit vaši identitu?“ Přichází na řadu dotazy na rodné číslo, číslo občanky, údaje o platební kartě nebo SMS kódy. Stačí malá nepozornost: pokud útočník získá přístupové údaje, může v řádu minut vyvést vaše peníze pryč.
Situace není ojedinělá – podle České bankovní asociace takto letos naletěli i klienti těch největších bank, např. ČSOB nebo Komerční banka. Přestože banky zdůrazňují, že citlivé údaje nikdy nepožadují po telefonu, útočníci jsou stále přesvědčivější.
Extrémně rizikové předvolby: Poznejte je a nereagujte
Častý trik: krátké prozvonění ze zahraničního čísla s účelem vyvolat vaše zpětné volání. Nejčastěji se objevují předvolby jako +216 (Tunisko), +375 (Bělorusko) nebo +881 (satelitní sítě). Pokud jim zavoláte zpět, přesměruje vás to na prémiovou linku a minuty mohou stát i stovky korun.
Podvodníci často volají například i z evropských předvoleb, nebo na vás útočí v noci, kdy jste méně pozorní. V poslední době na tento problém upozornil i operátor T-Mobile, kdy zaznamenal desítky stížností na ztrátu tisíců korun jedním prozvoněním.
Český telekomunikační úřad důrazně doporučuje nikdy nevolat zpět na nezištěná cizí čísla – obzvlášť, pokud nebyl zanechán vzkaz nebo šlo o nečekanou noční událost. Většina informací lze naštěstí ověřit například přes KdoMiVolal.cz nebo mobilní aplikace.

Jak se bránit: Ověřujte, nedávejte šanci strachu
Základní pravidlo zní: seriózní instituce nikdy nepožadují citlivé údaje po telefonu – tedy rodné číslo, kódy z SMS, čísla platebních karet či přístupová hesla. Pokud na vás někdo tlačí, hovor okamžitě ukončete.
- Před zpětným voláním si vždy ověřujte čísla – například přes KdoMiVolal.cz, Truecaller.com nebo česká LinkedIn fóra.
- Aktivujte na svém mobilu blokaci anonymních a cizokrajných čísel (Android i iOS to umožňují).
- Zvažte instalaci aplikací jako Hiya nebo Call Blocker, které dokážou riziková čísla rovnou odfiltrovat.
- Pokud už citlivé údaje předáte, jednejte rychle: kontaktujte banku, změňte přihlašovací údaje, zvažte zablokování karet a podejte trestní oznámení na Policii ČR.
Vím, že někdy je těžké odolat tlaku podvodníka. Ale Česká republika má dnes už dost nástrojů, jak své finance i soukromí ochránit. Jedno z nejlepších pravidel? Ignorujte neznámé hovory a nevěřte všemu, co vám někdo amatersky tvrdí do telefonu.
