Víte, že v deštivém dni v Praze může auto strávit v kolone na Václavském náměstí i hodinu navíc? Já to zažil na vlastní kůži minulou podzim, když jsem se rozhodl jet autem do centra místo svého starého elektrokola. To byla chyba – mokrá silnice, kluzké koleje a chaos ze všech stran. Dneska, po letech testování obou variant, vám řeknu, proč by elektrokolo mohlo být v našich deštivých podmínkách tou chytřejší volbou. Nejde jen o ekologii, ale o praktickou výhodu, kterou si vážím jako někdo, kdo jezdí Prahou už 15 let.
Proč dešť v Česku testuje vaši trpělivost
České počasí je nepředvídatelné, ale deštivé dny jsou tu pravidelně. Podle dat Českého hydrometeorologického ústavu prší v Praze průměrně 150 dní v roce, a v Brně to není o nic lepší. Silnice se mění v kluzké pastvy – od lák na magistrále po louže na pražských cyklostezkách. Já si pamatuju, jak jsem jednou v dešti na autem na D1 u Brna visel v kolone kvůli aquaplaningu. To mě naučilo, že volba dopravy není jen o pohodlí, ale o bezpečnosti a čase.
V takových podmínkách auto často selhává: dlouhé brzdné dráhy, riziko šmyku a nekonečné zácpy. Naopak elektrokolo, s jeho nízkou hmotností a lepší manévrovatelností, umožňuje rychle se vyhnout problémům. Podívejme se na detaily.
Výhody elektrokola v dešti: Rychlost a bezpečnost na prvním místě
Elektrokolo není jen bicykl, který vás pohoní elektromotorem – je to nástroj pro městskou mobilitu. V dešti oceňuji, jak se dá snadno protlačit kolem aut v zácpě na Vinohradech nebo kolem Hradu. Motor s výkonem 250 W, jaký mají modely od české značky Rixby, vám pomůže i do kopce na kluzké dlažbě, aniž byste se museli moc namáhat.

- Manévrovatelnost: Šířka elektrokola je jen 70 cm, takže se vejde všude – od cyklostezek u Vltavy po úzké uličky v centru. Auto? Zapomeňte na to v dešti na Staroměstském náměstí.
- Brzdění: Diskové brzdy na kvalitních modelech, jako je Battary eSava, fungují i v mokru lépe než pneumatiky auta, které rychle ztrácejí přilnavost.
- Časová úspora: Zkušenost z Prahy: na elektrokole zjíždím z Letné do centra za 15 minut, zatímco autem to v dešti trvá 40. Žádné parkování v dešti – stačí zamknout k objektu.
Není to ale jen teorie. Minulý rok jsem testoval elektrokolo v dešti na silnici do Karlových Varů – suchý podkložení a pláště s protiskluzovým vzorem mě dostaly bezpečně domů. Samozřejmě, musíte mít správnou výbavu: nepromokavou bundu, helmu a světla pro viditelnost.
Kdy auto stále vítězí: Realita českých dálnic
Nebudu idealizovat – auto má své místo, zvlášť na delších trasách. Na dálnici D5 v dešti oceňuji stabilitu a klimatizaci, která udrží interiér v teple. České značky jako Škoda Octavia s dobrými stěrači a ABS jsou na to stavěné. Ale v městě? Tam dešť mění auto v past. Podle studie Evropské komise ztrácí řidiči v Praze v dešti až 30 % času navíc kvůli zácpám a nižší rychlosti.
Problémy aut v dešti jsou jasné: vyšší spotřeba paliva (o 20 % více v mokru), riziko aquaplaningu na starých českých silnicích a náklady na pojištění po nehodách. Já jsem jednou zaplatil opravu po šmyku na kluzkém mostě u Plzně – to bolí kapsu. Elektrokolo? Maximálně vyměníte plášť za pár stovek.
Srovnání nákladů: Co vám ušetří elektrokolo
Pojďme k číslům, protože jako editor jsem si to spočítal. Průměrný Pražan najede autem 10 000 km ročně, v dešti to znamená extra 500 Kč na benzin měsíčně. Elektrokolo? Nabíjení stojí jen 1 Kč na 100 km. Počáteční investice do modelu jako Odin eCross (kolem 25 000 Kč) se vrátí za dva roky, pokud jezdíte denně.

- Prostředí: Žádné emise – v dešti auto zvyšuje znečištění, elektrokolo ho snižuje.
- Zdraví: I v dešti lehké šlapání posiluje kondici, na rozdíl od sedění v autě.
- Praktičnost: S košíkem na elektrokolu odvezete i nákup z Tesco, aniž byste se topili.
V Brně, kde jsem žil před lety, jsem na elektrokole obcházel dešťové louže na cyklostezce u Svratky – to bylo osvobozující oproti autu v koloně.
Tipy pro bezpečné ježdění na elektrokole v dešti
Nejezděte naslepo. Vyberte si elektrokolo s IP65 ochranou proti vodě, jako mají české značky. Kontrolujte tlaky v pneumatikách – 3 bary jsou ideál pro mokro. A vždy měňte rychlost plynule, abyste se vyhnuli šmyku na tramvajových kolejích v Praži.
Další rada z mé praxe: Investujte do dobrých světel a reflexů. V dešti viditelnost klesá o 50 %, takže buďte vidět. Pokud jedete dál, zkuste trasy jako cyklostezku podél Vltavy – suché a bezpečné.
Závěr: Vyberte si podle svého života
Po všech těch deštivých jízdách vím, že elektrokolo je pro městské české silnice v dešti často lepší volba – rychlejší, levnější a bezpečnější v chaosu. Auto si nechte na delší cesty. Zkuste to vyzkoušet sami, třeba na testovací jízdě v místním shopu jako Cykloservis v Praze. Jaké je vaše zkušenost s deštěm na kole nebo v autě? Podělte se v komentářích, rád si promluvím.
























