Amazon spouští prodej extrémně levného zboží: Nová konkurence pro Číňany, ale ekologové bijí na poplach

Amazon v roce 2025 rozjíždí sekci s extrémně levnými produkty, které mají konkurovat čínským e-shopům. Co to znamená pro české zákazníky, ale i životní prostředí?

Spread the love

Amazon, největší světový e-shop, spustil v roce 2025 novou sekci zaměřenou na prodej extrémně levného zboží. Cíl je jasný: získat zpět zákazníky, kteří poslední roky čím dál více nakupují na cenově agresivních čínských platformách jako Temu nebo AliExpress. Otázka však zní – za jakou cenu pro životní prostředí?

Americký obr vstupuje do světa „paušálních“ nákupů

Amazon už dávno není jen místem pro knihy nebo elektroniku. Nově nabízí sekci, kde lze pořídit téměř cokoli za pár desítek korun – od domácích potřeb přes gadgety po drobnosti pro každodenní použití. Inspiroval se tím, co úspěšně funguje třeba u oblíbených prodejen Pepco, TEDi nebo Action, které Češi znají z nákupních center v Brně, Praze i Ostravě.

Proč to lidé milují? Nákup pro radost, ale i zbytečnost

Nákupy drobností, které vlastně nepotřebujeme, razantně rostou. Nízká cena láká k přidání do košíku dalších a dalších položek, když „to stojí jen pár korun“. Tento trend, známý i z čínských eshopů, nyní razí taky Amazon. Levné produkty jsou často impulzivní nákup – klasická situace nejen o Vánocích, ale i ve všedních dnech na rychlých mobilních objednávkách.

Mizerná kvalita, krátký život: Problém na skládce i v přírodě

Levné zboží má často jen krátkou životnost. Nejde jen o obaly, ale přímo o samotné produkty. Pokazí se a zákazník místo reklamace raději objedná nový kus, protože je to levnější i bezstarostnější. Výsledkem jsou hory odpadu. A výrazně k tomu přispívají právě jednorázové plasty. Typické jsou například malované dekorace, kuchyňské doplňky nebo elektronické drobnosti. To všechno končí většinou v popelnici – a dál v českých spalovnách nebo i na skládkách. Pokud zvolí některou z komunálních služeb v Praze, možná zachytí alespoň část materiálu. Ale často jde o trasu přímo na skládku.

Statistika varuje: Plasty nás brzy zavalí

  • V roce 2021 lidstvo vyprodukovalo přes 139 milionů tun jednorázových plastů.
  • Podle aktuálních odhadů (2025) může číslo do pár let přesáhnout 300 milionů tun ročně.
  • Česká domácnost vyhodí průměrně přes 30 kg plastového odpadu ročně (zdroj: Ministerstvo životního prostředí ČR).

Připočtěte k tomu nové megaobchody s levným zbožím – a problém narůstá.

Amazon slibuje bezpečnost, přírodu tím neochrání

Oproti některým čínským konkurentům Amazon garantuje u své nové služby Haul evropské normy, záruku a bezpečnost i v kontaktu s potravinami. To je pozitivní zpráva, pokud nakupujete například kuchyňské náčiní. Jenže obtížně se s tím bojuje proti samotnému faktu – zbytečností a krátkodobých výrobků přibývá. Ekologie tím nijak nezískala.

Co s tím? Omezení plastů a chytrý výběr

Regulace jednorázových plastů v EU už probíhá – igelitky nebo plastová brčka v obchodech už neseženete. Realita je nicméně složitější. Kromě zákonů je potřeba také měnit nákupní chování. Dávali jste někdy pozor, z čeho je skutečně vyrobeno zboží v regále? Nejlepší je jednoduše kupovat méně, vybírat kvalitněji a upřednostňovat české či evropské výrobky.

Na závěr: Trend je jasný, řešení máme v rukou

Poptávka po levném zboží roste a obchodníci se předhánějí v tom, kdo nabídne levnější a rychlejší služby. Je na každém z nás, jaký kompromis mezi úsporou a odpovědností přijmeme. Osobně volím méně, ale kvalitnější věci – a nový „odpadem nabitý“ obchod Amazonu zkoumám zatím jen z povzdálí. Zkuste si příště položit otázku: Opravdu tuhle drobnost potřebuji, nebo za chvíli skončí na skládce?

Spread the love