
Jste připraveni na největší nákupní období roku? Přinášíme čtyři konkrétní rady, čemu se během nákupní horečky Black Friday vyhnout, abyste nepodlehli špatným výběrům, neřešili neuhrazené faktury a nenechali se oklamat falešnými slevami.
Black Friday je v Česku rok od roku populárnější, pověstné „super slevy“ tak najdete na výlohách v Praze, Brně i Ostravě. E-maily se plní reklamou a mobil zahlcují push notifikace od všech obchodů, kde jste v minulosti nakoupili alespoň ponožky.
Snadno sklouznete ke zbytečnému utrácení jen proto, že je „výjimečná akce“. Přitom stačí pár jednoduchých pravidel a vaše peněženka i svědomí vám poděkují.
1. Nepodléhejte nadměrné spotřebě
Rychlá móda a masová výroba jsou témata, která v Česku rezonují víc než kdy dříve. Češi ročně koupí tuny oblečení, které často končí nenošené v šatníku nebo brzy v kontejnerech. Podle organizace Hnutí DUHA by každý z nás měl přemýšlet nad původem produktů a skutečně potřebnými kusy. Zkuste si před nákupem odpovědět: „Opravdu to potřebuju?“ Nepotřebujete pátý svetr jen proto, že je právě v akci.

2. Nekupujte na fakturu, pokud si tím jen prodloužíte splatnost
Možnost zaplatit „až za 30 dní“ zní lákavě, realita je však tvrdá – Češi se díky online nákupům a odloženým platbám zadlužují stále více, což potvrzují poslední data České advokátní komory. Řiďte se jednoduchým pravidlem: nakupujte jen to, na co opravdu teď máte peníze. Vyhnete se zbytečným poplatkům a nečekaným dluhům v lednovém vyúčtování.
3. Vyhněte se impulzivním nákupům
Červené plakáty s nápisy „sleva“, výhodná dvojbalení nebo „limitované edice“ tlačí každoročně na naši chuť nakupovat více, než skutečně potřebujeme. Co s tím? Třeba si pár dní před Black Friday napište seznam věcí, které plánujete pořídit. Stanovte si limit, přes který nepůjdete – například pomocí jednoduché tabulky v mobilu. Věřte, že až budete stát u kasy (nebo sedět před košíkem v e-shopu), pomůže vám to nepodlehnout lehkovážným rozhodnutím.
4. Pozor na trikové slevy: kontrolujte historii ceny
Čeští spotřebitelé jsou stále vynalézavější, ale některé obchody ještě víc. Nezřídka ceny v týdnech před Black Friday obchodníci zvýší, jen aby je o den „zázračně“ zlevnili. Taková sleva rozhodně není fér. Využijte třeba služby jako Heureka nebo Hlídač shopů – stačí zadat produkt a hned vidíte, jak se jeho cena pohybovala v posledních měsících. Tím se vyvarujete zbytečného naletění.
